Rozpoczyna się czwarta edycja konkursu skierowanego do przedsiębiorców ze wschodniej części Polski, którzy mogą zdobyć dodatkowe środki na realizację planu eksportu swoich produktów na zagraniczne rynki. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przygotowała aż 100 mln zł. Wnioski o dotacje będą przyjmowane tylko przez miesiąc – od 27 lutego do 29 marca.
Zdobycie dotacji to szansa na nowych, cennych klientów oraz możliwość rozwoju technologicznego przedsiębiorstwa. Konkurs skierowany jest do firm z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Nowa, jednoetapowa formuła ma ułatwić składanie wniosków konkursowych i zwiększyć liczbę zainteresowanych firm, bo znacząco skróci się czas oczekiwania na wyniki.
Przedsiębiorcy mają za zadanie stworzyć model biznesowy wdrożenia swojego produktu na zagranicznym rynku w okresie nieprzekraczającym 18 miesięcy. Wyższej punktowa jest dalsza ekspansja, np. na rynki azjatyckie, gdyż wiąże się z wyższym ryzykiem biznesowym. Dlatego w tym wypadku przyznawane są dotacje w wysokości 800 tys. zł. Natomiast firmy skupione na rozwoju w krajach UE, w Norwegii czy Szwajcarii mogą maksymalnie otrzymać 550 tys. zł dofinansowania.
Projekt konkursowy musi zawierać dokładny opis rozwoju i sprzedaży minimum jednego produktu, wyrobu lub usługi na danym rynku zagranicznym. Dofinansowanie można być wykorzystane na udział w szkoleniach, stworzenie materiałów reklamowych i promocyjnych oraz przeprowadzenie testów produktu na danym rynku. Od tego roku granty aż w 49 proc. można przeznaczać na bardzo drogie, ale potrzebne targi i wystawy międzynarodowe, które umożliwiają dokładniejszą obserwację konkurencji oraz potencjalnych dystrybutorów i klientów.